zaterdag 2 oktober 2010

iLiKETRAiNS - He Who Saw the Deep

Volgens mij heeft ILIKETRAINS zich overtroffen met hun tweede volledige album He Who Saw the Deep. De van Leeds afkomstige band maakt iedere keer weer veel indruk op mij en laat mij met kippenvel achter. Zo ook nu weer. Ik heb ze 2 jaar geleden mogen bewonderen in de Ekko (Utrecht), nadat ze hun eerste album Elegies to Lessons Learnt hadden uitgebracht. Voor mij was/is de muziek eigenlijk iets te gitzwart, maar iets in me zei dat ik toen moest gaan. En gelukkig heeft het gevoel het van het verstand gewonnen. De mannen in allemaal hetzelfde kostuum waren in blakende vorm. Wat is 9 euro dan veel waard!



Voor mij onverwachts was er ineens He Who Saw the Deep. De post-rock band met David Martin, die een prachtige donkere stem heeft, laat zien geen eendagsvlieg te zijn. De band heeft een stap richting de Editors gedaan, waardoor het voor meer mensen toegankelijker zal zijn. Met deze keuze hebben ze niet een stap terug gedaan. De nummers zijn groeibriljanten. Tijdens het lange nummer Sea of Regrets met een lengte van meer dan 8 minuten, laat de band zien dat het gegroeid is t.o.v. 2-3 jaar geleden.  Dit wordt versterkt met het nummer A Divorce Before Marriage. Ik weet dat dit album hoge ogen gaat gooien in de eindlijstjes, het is alleen jammer dat het festivalseizoen over is. Op 10 november staan ze in Paradiso, ik zal er niet bij zijn. Jammer genoeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten