vrijdag 26 maart 2010

Strand of Oaks - Leave ruin

Leave Ruin is een album uit 2009, maar dat hoeft de pret niet te drukken. Ik heb het album al geruime tijd op mijn computer staan en de nummers passeren zo nu en dan mijn gehoorveld als mijn mediaplayer op random staat. Het is blijkbaar niet een album dat er direct uitspringt van schoonheid, maar dringt langzaam naar binnen. Laat ik de open deur dan maar direct intrappen: Muziek die je een kans moet geven.

Op het label, La Société Expéditionaire, dat ons eerder Lewis & Clarke bracht, verschijnt Leave Ruin van Strand of Oaks, een groeibriljant. Het heeft trouwens weinig gemeen met zijn labelgenoot, maar met de hulp van Lewis & Clarke is het een fraai album geworden waar niet aan voorbij gegaan kan worden. Strand of Oaks is een Amerikaanse folkmuzikant van uitmuntende klasse. Timothy Showalter, leraar op een school in pennsylvania, zit achter het nog kleine succes van Strand of Oaks.
Wat je krijgt voorgeschoteld is een goed verzorgd album, waarin americana het hoofdgerecht is. Emotie zit er volop in het album, dat gekenmerkt wordt door de innige stem van Timothy. Sentimenteel wordt het daarentegen nooit. Het album is een relaas van een man die zijn relatie zag beëindigen en z'n huis in vlammen op zag gaan. Hij brengt de nummers prachtig over, hierdoor lijkt het soms alsof dit direct ook het laatste album is. Dit zou jammer zijn, maar de toekomst zal uitwijzen of het einde van de regenboog op tijd gevonden zal worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten