vrijdag 19 maart 2010

The Wooden sky - If I don't come home you'll know i'm gone


Ik ben gek op bands die hun best hebben gedaan voor een mooie albumtitel. Deze bands krijgen bij mij al een streepje voor bij het beluisteren, dat moet moet natuurlijk wel met zo'n titel: If I Don't Come Home You'll Know I'm Gone. Het is natuurlijk altijd fijn als dit vooroordeel (dan zal de muziek ook wel goed zijn) wordt bevestigd na het beluisteren. Deze Canadese band uit Ontario, opgericht in 2003, heeft een aantal prachtige luisterliedje op een album gezet. De eerste vergelijking is Bright Eyes en Weinland, al ben ik niet gek op vergelijkingen. Ingetogen songs waarbij een schreeuw meer een uitzondering is dan regel. Tussen deze songs door komt af en toe een fantastisch opzwepend geluid naar voren zoals in Angels en Call if you need me. Door het gebruik van meerdere uitzonderlijke instrumenten klinkt het album volledig af. Je merkt dat de band op zoek is naar een eigen geluid, waardoor het album verrassend blijft en lastig is om het in een hokje te plaatsen. Dit komt ook mede door het prettige stemgeluid van Gardiner, die de songs goed vertolkt. Ik weet zeker dat dit album hoog eindigt in mijn eindlijstje van 2009! Die van jou ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten